rss
email
twitter
facebook

Pages

۱۳۸۹ فروردین ۱۷, سه‌شنبه

نكاتي در مورد راديوگرافي از استخوان اسكافوئيد(Scaphoid)



شكستگي استخوان اسكافوئيد شايعترين شكستگي در مچ دست مي باشد و سهل انگاري در درمان به موقع آن مي تواند عواقب وخيمي را به دنبال داشته باشد.
از علائم شكستگي اسكافوئيد ،تورم و حساسيت به لمس در اطراف انگشت شست است.
راديوگرافي و نماي تخصصي براي بررسي اسكافوئيد PA مچ دست همراه با چرخش دست به سمت اُلنا (Ulnar Flexion) است.زاويه چرخش تيوب حدودا 20 درجه به سمت آرنج است.در اين نما شكستگي اسكافوئيد به وضوح ديده مي شود.
نكته1:ممكن است كه در راديوگرافي از اسكافوئيد بلافاصله پس از ضربه ديدن مچ دست،شكستگي مشاهده نشود و پس از چند روز در عكس مجدد ديده شود.
نكته2:جوش خوردگي اسكافوئيد به علت خون رساني ضعيف به اين استخوان ممكن است ماه ها طول بكشد.در صورتي كه جوش
خوردن ساير استخوان ها خيلي كمتر طول مي كشد.

5 نظر:

مهر گفت...

سلام پویا شریفی. خسته نباشی پسر! جدن مثل ... شیفت دادیا. آی دلم میخاد این نقطه چینو پر کنم. ولی حیف میترسم بی جنبه باز در بیاری و منم که سرماخورده حوصله منت کشی نیس!میگذریم.
درس میخونی؟
پویا شریفی من نمی خوووووووووووونم.(شکلک گریه زاری و بدبختی و پشیمونی دگر سودی ندارد و اینا)

پرتونگاران گفت...

@مهر
سلام
خودم ميدونم مثل چي شيفت دادم :)
بي جنبه هم نيستم
هرچي ميخواي بوگو!!!
من راستش خيلي خيلي كم درس ميخونم
ميشه گفت اصلا نميخونم
ولي اميدوارم دوتامون قبول شيم
اسمايلي دعا كردن

وحید گفت...

به به سلام پویا خان!
کم پیدایی؟!
ulnar deviationهم خوب نشون میده شکستگی رو انگار

پرتونگاران گفت...

@وحيد
سلام.والا خيلي گرفتارم شيفت زياد دارم.
برحسب تجربه اولنار فلكشن بهتر نشون ميده

علی اس. گفت...

راست میگی
استاد ما هم همیشه میگه از این متد استفاده کنن. بنده شخصا هفته پیش تو بیمارستان امام ساری از این روش استفاده کردم و خیلی خوب شکستگی اسکافوئید رو نشون داد